Blockflöjt Sverige

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-05-30. Tema: Ensemble


- Hej Blockwork! Vilka är ni?

Gruppen startade som en trio runt 2014 och har efterhand utökats för att idag bestå av sju medlemmar: Carina Norlander (ledare), Josefin Strahl, Andreas Glatz, Corinne Brakeboer, Elna Lampei, Johanna Sunnå och Oline Sörensen. Carina arbetar sedan 2014 som kantor i Södra Sandby kyrka och Blockwork har kommit att knytas till denna församling. Elna förklarar: ”Jag tänker att man kan jämföra organisationen med kyrkan som hur en kyrkokör fungerar. Carina är kyrkomusiker och vi övar med henne på liknande sätt som en kör. Vi spelar (när det inte är corona) i kyrkan i samband med gudstjänster eller konserter i kyrkans lokaler. Någon gång ibland har vi spelat i någon annan församling.”


- Spelar ni bara blockflöjter eller lägger ni till andra instrument? 

Carina: ”Vi kan själva bidra med sång, cembalo, harpa, rebec…”

Vi kan även lägga till cello, krummhorn, rauschpfeiffe, och sen är Corinne, som är utbildad hornist, en ivrig sinkaspelare. Andreas: ”Minnesvärt är de lysande ögonen som Corinne fick när hon fick höra talas om att det fanns något som heter Sinka.” Vi har alltså rika möjligheter att variera instrument om vi skulle vilja.


- Vad är er största stryka som grupp?

Det är nog just bl.a. det att vi kan byta stämmor med varandra. Spelar jag basflöjt i något stycke kan jag lika gärna få spela sopranstämma i nästa. Man kan ganska lätt ”möblera om” ifall man t.ex inte är fulltaliga vid någon repetition, eller om man vill pröva någon idé. Carina är vår musikaliska ledare, i övrigt har vi tämligen flytande roller.

- Vad spelar ni för musik? 
Tyngdpunkten ligger på barock-, renässans- och medeltida musik. Psalmer också. Men även kan mer modern musik smyga sig in. Vi har spelat ett "cafèprogram" med musik ur West Side story. Men även nykomponerad musik.

- Hur bestämmer ni vad ni ska spela?
Ofta är det Carina eller någon annan som kommer med förslag. Men även kyrkoåret sätter ju an vilken typ av musik man spelar. Ska Blockwork medverka i en gudstjänst vid Allhelgona till exempel så påverkar det ju vilken repertoar man väljer. Vi har en bred repertoar att ösa ur, den ger inspiration.


- Denna tråkiga tid... hur jobbar ni med spelandet under pandemin? 
Vi försökte repetera så länge det gick med avstånd. Men nu ligger grupprepetitionerna nere. Däremot har vi ” privatlektioner ” med Carina i kyrkan, en och en. Det betyder mycket för att hålla igång spelandet. Men så fort vi är vaccinerade så sätter vi igång igen!

- Får vi ser er på scenen snart? (Även digitalt såklart) 

Håll utkik på Blockworks och Södra Sandby församlings facebooksidor!


- Vad är era framtidsplaner?

Carina: ”Spela i kyrkan igen. Lite medeltidsmusik när så önskas. Lite Actus Tragicus av Bach är aldrig fel.Kanske få spela konsert i  någon annan kyrka!” Kanske blir en inplanerad men inställd Vikingamässa av? 


____________________________________



Länkar för att se mer av Blockwork:


Blockworks Facebook


Söda Sandby Församling Facebook.

Foto: Blockwork
Text: Oline Sörensen, Blockwork och Alexandra Larsson



Publicerat av Sparf Alexandra 2021-05-23. Tema: Ensemble


- Hej Kulturskolans avancerade ensemble KAP, vilka är ni?
Vi är tre tjejer och två killar från 14 -16 år i denna grupp och vi träffas med vår lärare Claudia Müller varje tisdag och repar. Emelie, Erica, Hedvig, Theodor och Rad heter vi. Alla vi har enskilda lektioner så det är roligt att få träffa sina vänner och spela ensemblerepertoar tillsammans. Vi använder den största Subkontrabasen till Sopraninon i gruppen. Innan Coronan så hade vi många uppspel och konserter tillsammans så vi hoppas att det kommer bli så snart igen. Konserter är ju det roligaste.


- Vad är det bästa med blockflöjten?

Vackert ljud, varierande klanger eftersom det finns så många storlekar. I vår ensemble får alla spela alla stämmor och instrument. Vi byter hela tiden men tex har en lite längre fingrar och då blir det lättast han han tar de största flöjterna.


- Spelar ni bara på blockflöjter eller lägger ni till andra instrument?

I vår grupp spelar vi bara blockflöjter men vi brukar samarbeta med andra instrument. Tex innan så spelade vi Game of Thrones musiken med en massa slagverkare. Det var kul. Vi har också spelat i en opera av Benjamin Britten i Berrwaldhallen. Då var det en hel orkester och vi.


Vi har spelat tillsammans i ca tre år och det är roligt att utvecklas tillsammans. Vi spelar idag alla stilar på musik; Folkmusik, modern musik: Debussy, Benjamin Britten, renässansmusik och förstås barockmusik.


- Hur bestämmer ni vad ni ska spela?

Det gör vår lärare Claudia åt oss. Men vi hittar också noter på nätet som vi provar. Nu senast så fick en kille i gruppen höra ett häftigt stycke på soundcloud och han kontaktade kompositören som skickade noterna till oss. En kul låt som heter popcorn.

Denna tråkiga tid... hur jobbar ni med spelandet under pandemin?

Vi träffades var tredje vecka fysisk och vår lärare skickade noter som vi skulle öva på hemma. Men nu får vi spela varje vecka igen med avstånd förstås.


- Hur hittar ni inspiration?

Lyssnar på mycket musik på Spotify, men inte så mycket klassiskt då, det är kul att lyssna på blockflöjtsensemble. Våra lärare (vi har olika lärare i solospel) skickar länkar till oss att lyssna på också.


- Får vi ser er på scenen snart? (Även digitalt såklart) 

Vi har precis spelat in en 30 minuters konsert som ska komma ut på youtube snart. Det. Var kul att äntligen få öva till en konsert. Ha ett mål så man skärper sig mycket.


Framtidsplaner: 

Hoppas att vi får spela i Blå hallen och i kungsan som är en tradition. Vi vill spela massor med konserter och visa hur häftigt vårt instrument är.


____________________________________



Foto: Claudia Müller
Text: KAP & Alexandra Larsson

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-05-15. Tema: Ensemble


- Hej Bazooka Sub Trio! Vilka är ni? 

Bazooka Sub Trio består av tre etablerade flöjtister från folk- och kammarmusikscenen som möts i en värld av väsiga skogsflöjter från äldre tiders musiktradition, blandat med nya och ännu outforskade tongångar. Musiken framförs på folkliga pipor och obskyra basblockflöjter - en bred repertoar av folkmusik i egna arrangemang, nyskriven såväl som traditionell.

 

Göran Månsson är en legend på folkmusikhimlen och räknas som en av de mest spännande och dynamiska flöjtisterna på folkmusikscenen. Med flera prisade album och världsomfattande turnéverksamhet i många olika konstellationer.

 

Kristine West. Med rötter i de Hälsingska skogarna och folkmusiken som sin musikaliska bas, har Kristine tagit sig ut i den tidiga musiken, konstmusiken och världsmusiken för att där etablera sig som en av sin generations främsta instrumentalister. Klangen och tonen är central i hennes uttryck, något som format - och ständigt omformar - hennes musikaliska röst.

 

Kim Persson är den första på sitt instrument att ha en masterexamen i folkmusik och blockflöjt från Kungl. Musikhögskolan. Kim är aktiv i ett stort antal band och ensembler, med en genrebredd som omfattar flamenco, orientalisk musik, svensk spelmansmusik, vismusik, pop m.m. Kim har hyllats för sin soloföreställning “Mästaren & Kim”, där musikaliskt berättande står i fokus.

 

- Spelar ni fler intrument än blockflöjter? 

Vi har hitintills använt oss av blockflöjter och spelpipor. Men då vi i gruppen också trakterar traversflöjter, mandola och slagverk planerar vi utöka instrumentariet i framtiden.

 

- Är ni lika eller olika varandra?

Vi är både lika och olika. Vi är i grunden alla tre blockflöjtister som har vår musikaliska bas i den nordiska folkmusiken och europeisk tidig musik. Sedan har vi under våra karriärer haft lite olika inriktning. Göran har spelat mycket svensk folkmusik och medeltidsmusik, men även befunnit sig i popsvängen (med Sarek och Nordman). Kristine har gjort sig ett namn som en av de främsta blockflöjtssolister på den klassiska musikscenen. Kim har spelat mycket med musiker från andra musiktraditioner (så som spansk flamenco och orentalisk konst- och folkmusik), samt jobbat mycket med teater och dans.

 

Så det finns både ett djup och en bredd i trio, som berikar och gör helheten större än delarna.

- Vad är er största styrka som grupp?

Att det är högt i tak, alla idéer är välkomna. Det finns en lekfullhet och utforskande i vad musik och att stå på scen är och kan vara. 

 

Även fast det finns en stor seriositet i det vi gör, så finns det också ett visst mått av galenskap, som gör att vårt program blir något annat än konventionella konserter. 

- Vad spelar ni för musik? 

Vi spelar främst nordisk folkmusik, traditionella låtar och egenkomponerade, för det mesta i egna arrangemang. Det är väl en ganska vidgad syn på vad folkmusik är, som ibland tenderar att närma sig experimentell musik och klassisk musik.

Vi har teoretiskt sett spelat tillsammans sedan 2015 då både Kim och Kristine var elever till Göran på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Alla kommer med förslag och än så länge har det inte hänt att något förslag inte kommit med i programmet.


- Hur hittar ni inspiration?

Genom varandra och genom det faktum att vi vet att vi gör något som inte gjorts tidigare. Att spela blockflöjtstrio med den folkmusikaliska repertoaren och spelstilen i fokus. Samt att använda storytelling och teatrala inslag i programmet.

- Får vi ser er på scenen snart? (Även digitalt såklart)

Under året kommer vi spela i regi av Stockholms Länsmusik och Västmanlandsmusiken, så håll utkik där! 

 

Framtidsplaner: 

Att spela så mycket vi kan och fortsätta utforska gränserna för våra instrument och vår repertoar.



____________________________________



Länkar för att se mer av Bazooka Sub Trio:

Haveröpolska - Bazooka Sub Trio


Pippolisen - Bazooka Sub Trio


Bazooka Sub Trio hos Västmanlandsmusiken


Stockholms Länsmusik


Foto: Bazooka Sub Trio
Text: Kim Persson & Alexandra Larsson

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-05-08. Tema: Ensemble


Egentligen måste vi börja med att beskriva Djura. En liten by söder om Leksand i Dalarna med strax under 400 bofasta. Kyrkan i byn står i centrum och här firades bland annat skolavslutningarna med pompa och ståt, då var den lilla kyrkan alltid överfull. Överfull är den även under vissa gudstjänster och vid musiktillställningar (se bild ovan). Nu är byskolan nedlagd och pandemin förbjuder större samlingar i kyrkan - men en blockflöjtsensemble på 8 (ÅTTA! red anm.) personer - det kan byn fortfarande stolt presentera. Även om vi nu åker in från andra byar runt om i Leksand (och grannkommuner) för att spela i församlingshemmet så är det i lilla Djura som Sacra Obstinata har sin hemmaarena och start-up. Och kyrkan - den tar upp blockflöjternas ljud på ett exemplariskt sätt.

- Hej Sacra Obstinata, vilka är ni?
Vi är ett gäng entusiaster på olika nivå som spelar tillsammans ungefär en gång i månaden (när vi inte har en pandemi). Gruppen består av (i bokstavsordning): Anders Liljas, Ann-Sofie Rönnegård, Eva Kristenson, Karin Byström, Lotta Eriksson, Mimmi Sparf, Sparf Alexandra Larsson, Ulf Skagerstam. Vi sträcker oss från 35-isch till glada pensionärer, och som ni ser på namnen så täcker vi även upp några släktband.


- Hur började ni spela tillsammans?
Det började för över tio år sedan med att jag (Eva), som Kantor i Djura kyrka, ville ha lite extra musik på gudstjänsten (när inte körerna deltog). Några av mina gamla blockflöjtselever från Djura skola ställde upp och så var det igång och utökades med fler medlemmar allt eftersom.

- Vad är er styrka som grupp?
Vi spelar på de flesta sorters blockflöjter och eftersom tre (TRE! red anm.) av oss är kantorer har vi tillgång till ackompanjemang på orgel och piano. Ibland har vi spelat en sonat för flöjt och orgel växelvis från läktaren och koret med två flöjtsolister och två organister. Rätt häftigt!! Alla är körsångare eller körledare så vi sjunger mycket, gärna 4-stämmig blandad kör. Så gissa om vi kan variera våra program… Det är nog vår främsta styrka. Liksom att alla övar hemma på egen hand så att det blir ensemblespel direkt. Mycket skratt blir det på övningarna, också bra.


- Vad spelar ni för musik?
Vi spelar och sjunger klassisk musik, folkmusik, kyrkomusik, egna arr. och lite "poppigare" musik när det passar. Vi framträder mest i kyrkliga sammanhang (då alla är kyrkligt engagerade på något vis) och på medeltidsmarknaden i Leksand men vi har också spelat Nationalsången på SM i kaninhoppning i Borlänge!!! Repertoaren bestäms av vilket framträdande vi har på g. En gång gjorde vi en notresa till Aulos i Stockholm där alla fick vara med och välja ut låtar. Annars är det jag (Eva) som ledare som inhandlar noter på nätet, efter eget initiativ och förslag från gruppen.


- Vad är era framtidsplaner?
Vi hoppas på att få komma igång och spela ordentligt tillsammans igen… snart… och återuppta vår repertoar och konserter vid olika gudstjänster. Vi brukar alltid spela på sommarens musikgudstjänster, både i Leksand och grannkommuner. Förhoppningsvis kanske vi kan få återses i sommar.


____________________________________



Länkar för att se mer av Sacra Obstinata:

Hornlåt från Ore, Djura Kyrka Feb-20 (Blockflöjter)

Mary's Question, Djura Kyrka Feb-20 (Blockflöjt, Piano och sång)



Foto 1: Gruppledare Evas konsert inför pensionen med Sacra Obstinata, kyrkokör, barn- och ungdomskörer.
Foto 2: Medeltidsmarknad


Rubriken; När int dôm spele då sjung dôm - såklart på byns mål. (När de inte spelar så sjunger de)
Text: Eva Kristensson & Alexandra Larsson


Publicerat av Sparf Alexandra 2021-05-02. Tema: Ensemble


- Hej Frispel! Vilka är ni?

Frispel är en grupp som spelat ihop sedan 1997 med samma originalmedlemmar: Agneta Hellström, Göran Månsson, Claudia Müller. Från och med detta året även vår nyaste medlem slagverkaren Jesper Lagström som spelat med oss till och från några år nu. Vi spelar medeltids och renässansmusik med inslag av svensk folkmusik. Arabiska rytmer toppat med en gnutta norrländskt snus!



- Berätta mer, hur hittade ni varandra och är ni lika eller olika?

När man har spelat ihop i så många år som vi gjort, vi lärde känna varandra på Kungliga musikhögskolan 1986, och dessutom turnerat ihop 24 år då lär man verkligen känna varandra. Vi har alla olika sound och spelstilar och detta berikar verkligen gruppen.


Göran som kommer från en folkmusik-bakgrund har en mera avslappnad spelstil med mycket improvisatoriska inslag och en folkmusik-tajming när han spelar.


Agneta och Claudia kommer ifrån den mera klassiska bakgrunden med en mer direkt spelstil. Claudia turnerade många år på 90 talet med popgruppen Nordman. Dessutom var hon den första blockflöjtist någonsin att gå Diplomutbildning på Musikhögskolan. En annan erfarenhet och ett annat sound som berikar gruppen.

Jesper är en klassiskt skolad slagverkare med ett specialintresse av handtrummor och arabiska trummor och han har turnerat mycket med clowner utan gränser runt om i krigshärjade länder.


Agneta är väl den lugna och eftertänksamma skulle jag vilja säga. Och det är väl tur det för Jesper, Göran och undertecknad (Claudia) är oerhört snabba och spontana och förvirrade ibland. Agneta har dessutom turnerat många år som teatermusiker och bär med sig en enorm erfarenhet av att stå på scen. Dessutom var det på en av Agnetas Riksteaterturnéer i Australien som hon kom i kontakt med Didgeridoon som gett Frispel dess speciella sound.


Tillsammans har vi en enorm styrka. Vi kan varandra utan och innan och om tex någon råkar spela ett fel eller komma av sig, vi spelar aldrig med noter, så på en sekund är någon annan medlem där och ”täcker upp” improviserar ihop oss igen. Vi bär varandra.



- Spelar ni bara blockflöjt?

Vi har nästan 40 olika instrument med på våra turnéer och konserter. Blockflöjter i alla storlekar och folkflöjter från Sverige och olika delar av världen. Didgeridoos och en armada av slagverk. Handtrummor, cajun, darbuka, ramtrummor, slagbordun. Jag tror att vår speciella kombo av gammal musik och svensk folkmusik har fått många utländska arrangörer intresserade av Frispel vilket lett till att vi fått turnera en hel del utomlands.

- Ni har genomfört en Japan-turné, hur hamnade ni där?
Att vi kom iväg till Japan på turné är helt och hållet Görans förtjänst. Han är stor i Japan med egen fanclub! Han har jobbat länge på att vi skulle dit med vår medeltids- och svenska folkmusik och i februari -20 kom vi oss så äntligen iväg. En oförglömlig resa. Underbara konserter och miljöer. Det höll på att bli en katastrof då våra resväskor med instrument och scenkläder inte kom med på planet till Japan men tack vare Görans kontakter så lyckades vi på några timmar låna ihop instrument så att vi kunde genomföra första konserten. Turnén kröntes av att Göran gifte sig med sin japanska flickvän i ett vackert tempel. På bröllopsfesten underhöll Görans alla japanska folkmusikelever och spelade svenska låtar på pipor och nyckelharpor. Underbart!

Tyvärr kom coronan i vägen och vi kunde ej genomföra hela turnén men om allt går bra är tanken att vi ska tillbaka 2022 och slutföra konserterna.


- Hur bestämmer ni vad gruppen ska spela?

Vi brukar ha brainstorming repetitioner när vi leker fram arr och nya låtar. Letar ständigt efter repertoar som kan ”Frispeliseras” med vårt specifika sound. Vi är likvärdiga i gruppen och allas åsikter värderas lika. Repertoar bestäms tillsammans inom gruppen. Och nu med Jesper som medlem blir vi ytterligare en dimension rikare med hans musikaliska erfarenhet.

Pandemin har ju verkligen satt sina spår för alla i musikbranschen och så även oss. Tyvärr har vi inte träffats så mycket då inte alla numer bor i Stockholm, men det har blivit några workshops och inspelade konserter. Alla undervisar dessutom på Musikhögskolan, Kulturskolan och Folkhögskolor så vi har ändå hållit oss sysselsatta. Flera konserter och turnéer har blivit framflyttade så förhoppningsvis blir de av senare  under året. Men visst saknar vi varandra och spelandet ihop. Vi facetajmar och pratar och försöker komma på nya spännande koncept inför nästa år.

Vi inspirerar varandra hela tiden. Jag kan fortfarande bli andlös när jag lyssnar på mina kollegor under rep eller konserter. Vilken ynnest att få musicera med så bra musiker. Hur vackert de spelar och musicerar. Det är aldrig tyst på våra repetitioner… idéer finns det gott om.



- Hur siktar ni framåt?

I sommar väntar några sommarkonserter i kyrkor och några till konserter som fortfarande är på planeringsstadiet då det i nuläget är mycket svårt att veta när samhället öppnar upp för konserter med publik igen. Vi vill inget hellre än att få spela tillsammans och snart, förhoppningsvis, kan Frispel få underhålla och möta vår publik igen. Under pandemin så har man verkligen förstått betydelsen av musik och kultur och avsaknaden av denna.


Blockflöjten är ett fantastiskt instrument!!!


____________________________________



Länkar för att se mer av Frispel:


Hemsida Frispel

Frispels Facbook

Como Poden - Youtube


Foto: Frispel
Text: Alexandra Larsson/Claudia Müller