Blockflöjt Sverige

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-04-01. Tema: Tips


Alla kan när som helst börja spela Blockflöjt! - Det är aldrig för sent!

Det är ett fantastiskt instrument som går att göra otroligt mycket olika med. Under det första kvartalet har jag samlat ihop intervju-underlag från 12 olika blockflöjtister i olika åldrar - här kommer tipsen till dig som funderar på att börja med Blockflöjt: 


Hitta ett sammanhang där du kan spela med andra, det lär man sig otroligt mycket på. Och försök hitta en lärare, man behöver lite guidning och stöd i början.

- Oline Sörensen


Bli inte oengagerad av blockflöjtens ibland dåliga rykte och få spelare, spela oavsett det om det verkligen det är något du vill testa på. Och ta det långsamt - blockflöjten är som vilket instrument som helst, det tar tid att lära sig vissa saker men i slutändan blir resultaten värt det. Och spela det du vill spela, det finns inget rätt eller fel stycke/stil. 

- Lovisa Friman


Börja! Och köp en flöjt i trä, det behöver absolut inte vara en dyr modell, bara det är trä och inte plast så kommer det låta mycket bättre.

- Klara Hellström


Låna en blockflöjt av någon och prova spela. Åk till en musikskola och be att få börja ta lektioner.

-Anges Fändriks


Mina tips till andra som vill börja spela blockflöjt är att gå med i blockflöjtsgrupper som finns på tillexempel facebook där man kan hitta andra som spelar. Där kan man nog få tips på kurser eller personer i ens närhet som kan lära ut. Sen kan man också lyssna på duktiga blockflöjtister så att man får inspiration! 

-Emilia Friberg


Tveka inte, det är kul! Det låter eventuellt ganska illa i början men kolla på Sarah Jefferys youtube-kanal, ta hjälp av någon bra lärare, börja spela i ensemble så snart det går och åk till medeltidsveckan i Visby så kommer du inte ångra att du började.

-My Eklund


Du är inte ensam! Vi är många, många som tar upp flöjten igen efter långt uppehåll, vi är många som drömt som flöjtspel sedan det första åren i skolan, vi är många som testar oss fram på olika workshops och kurser utan att vara proffs - haka på du med!

- Alexandra Larsson



---------------------------

Nu hoppas vi att du blir lika taggad som alla oss på att spela blockflöjt! 
I Facebook-gruppen "Blockflöjt i Sverige" kan du hitta tips och råd samt få kontakt med en blockflöjtslärare för lektioner - i dagens läge finns det lärare som kör digitalt - Perfekt!




Publicerat av Sparf Alexandra 2021-03-21. Tema: Proffs


My var bara 6-7 år då hon såg Dan Laurin spela Vivaldi på teven, det var det vackraste hon hört och från och med den stunden började arbetet med att få föräldrarna att anmäla till blockflöjtslektioner.


Som tur var fick My börja spela blockflöjt redan som 7-åring och idag har hon ett fantastiskt CV: Kungliga Musikhögskolan, Musikhögskolan i Malmö, Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo och Karolinska Institutet. My frilansar nu som blockflöjtist, undervisar på Nordiska Musik Gymnasiet, driver ensemblen Kondens och arbetar deltid som psykolog. Det är ingen tvekan att här står tiden inte still utan utvecklingen fortsätter hela tiden.


My tillsammans med Kondens har under året flera spännande projekt framför sig, de arbetar med flera nya kompositioner som skall uruppföras, bland annat verk av kompositörerna Ida Lundén och Per Egland. Dessutom så väntas det ett nytt album till hösten. My berättar att många av de samarbeten och utlandskonserter som också finns i målbilden tyvärr är pausade på grund av pandemin men vi kommer till sommaren se Per Eglands verk och eventuellt konserter i Tyskland. Så spännande! Blockflöjt Sverige hoppas på att få rapportera om allt som händer.

I vår mejlintervju frågar jag My hur hon hittar inspirationen till att öva, svaret det kommer här:


Det finns inget bättre än att öva (för det mesta i alla fall), kan låta klyschigt men jag mår bra när jag övar. Min sambo brukar säga att jag ska sticka iväg och öva om jag är på dåligt humör. Nackdelen med att använda övning som mental avslappning och lösgörande för emotioner är att den inte alltid blir effektiv och får den kvalité som kan vara eftersträvansvärt. Det positiva är att man trivs i övningslokalen.


Jag brukar få min övning rolig genom att tillåta mig att göra lite vad jag vill. Jag tar t.ex. med kaffe i termos till replokalen, jag läser dagstidningar medan jag övar skalor, jag kan hitta på övningar åt mig så som att stå på ett ben och blunda medan jag spelar något parti utantill.


Jag tror att övning kan bli väldigt roligt när man har eller tar sig…
1) tid till att öva.
2) har bra instrument.
3) är kreativ och själv hittar på övningar eller leker med material.

4) använder sig av att spela in sig själv och lyssnar efteråt.

5) tar pauser och t.ex. tittar på facebook/instagram.

6) sätter upp rimliga mål för vad man ska hinna med.

7) planerar upp övning inför t.ex. instudering av ett nytt verk så att tidsplanen inte är orimlig.

8) tar hjälp av andra om man fastnar på något.

9) kan tillåta sig själv att känna sig nöjd med att egentligen bara infinna sig till övningen och göra i alla fall ungefär vad man tänkt.

10) att lyssna på inspelningar under tiden man har övningstid, antingen för att höra andra musikers sound, andras tolkningar av ett verk eller lyssna på något helt frånskilt det man håller på med.

Detta bara för att få inspiration under övningen och ev. nya perspektiv/infallsvinklar på det man håller på med.

Jag vet inte hur det är för er andra läsare men jag känner att jag vill öva tillsammans med My, vilken härlig känsla i replokalen. Jag blir så peppad! My berättar: Att få möjlighet att uttrycka sig och beröra samt att alltid ha något att jobba på, utveckla och växa tillsammans med. Det är hennes bästa med att spela blockflöjt.


____________________________________



Länkar för att se mer av My Eklund:


Hemsida My Eklund


Mys senaste konsert - youtube


Kondens hemsida

Kondens Facebook

Kondens Storslagna Vetenskapliga Musikaliska Cirkus


Foto: Patrik Bonnet

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-03-14. Tema: Ensemble


Idag möter vi en blockflöjtstrio som skapar blockflöjtssättningar av orgelmusik, blandar 90-tal med barock och lyfter varandra genom deras olika styrkor.


-Hej Trio Venti! Vilka är ni?

Vi är en svenskisraleisk trio bestående av Klara Hellström, Alicia Petersson, och Yael Tishler. Vi alla är väldigt ambitiösa och drivna, men vi har olika styrkor i vårt musicerande. Vi arbetar tillsammans väldigt bra men utanför musiken är vi väldigt olika och har olika intressen. Vi har nu spelat ca 1,5 år, från hösten 2019 när vi alla träffades på Kungliga Musikhögskolan.


- Vad spelar ni för musik? 

Vi spelar all möjlig musik från renässans till nutid och även folkmusik. Det vi tycker mest om är att spela 1900-tals musik, bland annat har vi spelat musik av Staeps. Sen ligger såklart barocken nära hjärtat precis som för de allra flesta blockflöjtister. Just nu håller vi på att spela ett stycke av Bach som i original är skrivet för orgel. Organister spelar ju 3 stämmer samtidigt, två handstämmor och en fotstämma, så passar perfekt för 3 blockflöjter. VI spelar det på sopran, alt och basblockflöjt. 


- Hur bestämmer ni vad ni ska spela? 

Ibland bestäms repertoar baserat på ett specifikt konserttillfälle, till exempel efter tema eller längd på styckena men oftast går vi helt på lust om vad vi vill spela. Sen finns det inte jättemycket skrivet för blockflöjtstrio, utan mycket är skrivet för kvartett eller om vi går tillbaks så långt som till renässansen kan det vara 7-8 stämmor, vilket vi på tre såklart inte kan fylla. Så ibland bara kör vi på vad som fungerar helt enkelt! Ofta snor vi också repertoar från andra instrument, allt går ju om man bara vill! Att gå på musikhögskola har också sina fördelar med det finns kontakter, bland annat har Yael en vän från sina tidigare studier i Israel som är kompositör. Han har skrivit två stycken till oss som vi ska uruppföra senare i vår. 

- Hur hittar ni inspiration? 

Vi hittar inspiration genom styckena vi spelar. Vi hittar en speciell känsla kring varje stycke och inspireras att öva vidare för att upptäcka mer. Konserter är också viktiga för oss och en konsert är alltid ett bra mål att arbeta med. Även publikkontakten är väldigt givande. 


- Får vi ser er på scenen snart? (Även om det är digitalt) 

Tyvärr har pandemin gjort det svårt för oss att få spela konserter, men vi har ett fåtal konserter inplanerade i skolan. Än så länge får vi inte ta emot publik på KMH, men de sänds live på youtube. Vi lägger ut på vår Facebook-sida när vi har konserter, både live och digitalt!


- Vilka är era framtidsplaner?

Så fort pandemin lugnat ner sig vill vi ut och spela massor! Ett långsiktigt mål är att spela in en trio-cd, vilket är en dröm vi har.



____________________________________



Länkar för att se mer av Trio Venti:


Instagram: @trioventi


Facebook


Youtube-kanal

Blockflöjt Sveriges artikel om Klara Hellström


Foto: Trio Venti
Text: Alexandra Larsson/Klara Hellström

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-03-07. Tema: Proffs


Jag blir alldeles varm i hjärtat när Blockflöjt Sverige får mejl av er blockflöjtister, så fantastiskt roligt. Idag ska vi få träffa Clara Guldberg Ravn, en dansk blockflöjtist som studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för prof. Dan Laurin. Idag är Clara en frilansade kammarmusiker och solist.


Claras gedigna arbete har resulterat i flera stipendium i både Danmark och Sverige, hon har även kammat hem två fina priser tillsammans med flöjterna. 2018 vann hon tävlingen EAR-ly för instrumentalister och sångare från Norden och Baltikum och tio år innan när hon var 15 år vann Clara en guldmedalj i Berlingske Klassiske Musikkonkurrence.


2020 släppte hon sitt debutalbum som är det första av två album i ett mycket spännande projekt. På albumet har hon samarbetet med flera fantastiska musiker - Anna Paradiso (cembalo och hammarklaver), Mats Olofsson (cello) och Jonas Nordberg (lut). Albmunet släpptes på det tyska skivbolaget, Arcantus. I vår mejlintervju skriver Clara: Under mina studier på KMH fick jag nyss om att det fanns en dansk tonsättare som jag, och många med mig, inte kände. Jag kollade upp honom och hans musik och såg att han hade skrivit några riktigt bra sonater för flöjt. Ræhs levde från 1702-1766 och föddes i Horsens (en mellanstor stad i Jylland), jobbade i Århus och reste till båda England och Tyskland innan han hamnade i Köpenhamn. I Köpenhamn spelade han flöjt i Hofviolonbanden (senare det Kongelige Kapel) och sökte också anställningen som stadsmusiker i Köpenhamn (han hade varit stadsmusiker i Århus), men fick inte anställningen. Det var ovanligt för en stadsmusiker att komponera musik (deras jobb var att spela musik till ceremonier etc i staden), men Ræhs skrev musik och har med all sannolikhet skrivit mer än vad som finns kvar i dag, vilket endast är 15 sonater för flöjt och basso continuo och en Menuett. Musiken är skriven i galant stil och är elegant, virtuos, intrikat och innerlig. Det förundrar mig fortfarande att en man från Horsens på mitten av 1700-tallet kunde skriva sån musik. Ræhs sonater är inte tidigare inspelade i sin fulla längd trots att musiken är fantastiskt bra! Denna skiva är första av två skivor som tillsammans kommer innehåller samtliga hans 15 sonater.


Musiken är i original skrivet för traversflöjt och därför har Clara spelat in musiken på en voice flute. Som pricken över i:et finns noterna på Ræes sonater att ladda hem, länk längre ned. Clara arbetar flitigt med flera projekt samtidigt som inspelningarna av andra albumet närmar sig. Alla projekt och mer information hittar ni på Claras hemsida.


____________________________________



Länkar för att se mer av Clara:


Claras hemsida

Instagram: @clara.guldberg.ravn


The Flute Sonatas by Martinus Ræhs, Spotify


Youtube-kanal


J. S. Bach, Courante from Cello Suite no. 1, Youtube


Länk till Ræes sonater - noter

Blockflöjt Sverige på Facebook


Gå gärna med i Facebookgruppen 

"Blockflöjt i Sverige"

Ett levande community med och för blockflöjts entusiaster. 


(Kräver att du har en egen användare på FB)