Blockflöjt Sverige

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-04-25. Tema: Proffs


Monika Roboz ber blockflöjtisterna i ensemblen att ta upp sina altflöjter, ställa sig stadigt med vikten bra fördelat över fötterna och med stabil hållning i överkroppen. Ofta startar det med F-dur skala och avslutas med någon riktig krånglig drill i pianogrepp. Med värme och finess guidar Monika sin ensemble genom uppvärmningen.


Musikkonservatoriet* i Falun är Monikas arbetsplats sedan en tid tillbaka, här undervisar hon idag i musikhistoria samtidigt som hon skriver kurslitteratur i ämnet. Detta sker i ett nära samarbete med AnnaKarin Hagegård som arbetat som ämneslärare före Monika. Men resan på konservatoriet börjar långt innan. När Monika kom till Falun 1988 fick hon ta över blockflöjtslärartjänsten på konservatoriet efter Gerd Holmgren. Tillsammans bildade de en ensemble, Monika berättar: Vi bildade då en ensemble tillsammans med Marit Nordin och två gemensamma elever och gav många konserter i Dalarna. Kvintetten blev en kvartett parallellt med att vi hade en ”elev-lärarensemble” tillsammans på konservatoriet i Falun. Som mest var vi 20 deltagare och hade flera konserter. Kvartetten blev en trio som blev en duo - som fortsatte med framför allt sommarkonserter runt om i Dalarna. Hela tiden ”roterade" våra yngre och äldre elever (från Falun, Borlänge, Leksand) med våra alltmer stadiga vuxna amatörer som glatt anslöt sig till vår ensemble. Idag är kärntruppen kvar, ca. 8 deltagare, men p.g.a. corona har vi inte kunnat spela på länge, tyvärr! 


Av egen erfarenhet vet undertecknad att ensemblen med de roterande äldre och yngre eleverna är en salig blandning av härliga människor. Jag frågar Monika hur hon får ihop en grupp med så olika individer. Några är unga studenter, några är hobby-spelare och en del sitter där med en lång och gedigen blockflöjtskarriär still going. Monika svarar, Tack vare engagerade kollegor har vi stöttat varandra och bara sett fördelar med att föra samman äldre och yngre blockflöjtister, just för att inspirera och få förebilder i musiken. Att flera vuxna amatörer anslutit sig och inte velat sluta har varit bonus! Jag har märkt att dynamiken som uppstår i en sådan åldersblandad grupp är fantastisk och helt unik. Det är musiken och kärleken till instrumentet som för alla samman - från 14 år upp till 80!

När gruppen spelat igenom renässans-stycket tittar Monika fundersamt sig omkring, och känner efter i kroppen. Har gruppen rätt tempo? Hon lägger ifrån sig flöjten och nynnar melodin samtidigt som hon dansar tidsenliga danssteg. Det är nämligen så att barock- och renässansmusik står på favoritlistan och när gruppen spelar upp stycket förgylls konserten med att Monika lär ut dansstegen till frivilliga i publiken.


Monika skriver: Jag har många fantastiska minnen, framför allt från när jag spelat tillsammans med andra i olika sammanhang, studietiden och kurser jag varit på och träffat andra blockflöjtister.

Engagemanget i Svenska Blockflöjtsförbundet som var mycket aktivt under ganska många år, bidrog till att man lärde känna väldigt många (nästan alla!) som spelade blockflöjt. Men också alla elever jag träffat och den glädje jag känner när jag ser eller hör om hur bra det går för dem i sitt musicerande. Alla är så duktiga!


Bra förebilder för blockflöjten, konserter, lärare och kurser kan lyfta blockflöjten och få fler till att lockas spela blockflöjt menar Monika. Att välja blockflöjten som en yrkeskarriär måste vara varje blockflöjtist egna val. Många blockflöjtister väljer att kombinera musikerkarriären med lärarjobb. Monika själv är även krukmakare och driver sitt krukmakeri med sin man. Har ni vägarna för vackra Sundborn, utanför Falun, kan ni besöka Monikas sommarbutik i Sundbornby - ett stenkast från Carl Larsson-gården.



____________________________________


Foto: Medeltidskonsert i Sundborns kyrka 2012. Medverkande var även barnkörerna i kyrkan ledda av Beatrice Paping och Kuriosakören från Stockholm. Monika och hennes studenter på konservatoriet har samarbetat med Kuriosakören flera gånger, bland annat under medeltidsveckorna på Gotland.




*Musikkonservatoriet Falun är en högskoleförberedande gymnasial och eftergymnasial utbildning. Skolan har riksintag, vilket betyder att vi har elever från hela landet. Det är en tuff utmaning att som 16-åring flytta hemifrån och klara av att bo själv och att studera musik på hög nivå. Eleverna är väldigt målinriktade och i stort sett alla går vidare på högre utbildningar i Sverige eller utomlands. Konservatoriet har klassisk inriktning och även jazz - och folkmusiklinje samt en kompositionslinje.

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-04-18. Tema: Student


Ofelija Vuori är Borlängetjejen som snart tar studenten från Rytmus pop- och rockmusiker-program med blockflöjten i högsta hugg. Redan som 5-åring taggade Ofelija till när hon fick utmaningen av sin förskolelärare att hitta ett instrument hemma, lära sig en låt och spela upp på julavslutningen. Ofelija hittade en blockflöjt, lärde sig Bjällerklang på 1 vecka och stolt framförde hon låten på julavslutningen, sedan dess har Ofelija varit ett med flöjten.

Man känner redan i starten att det är här en tjej som studerar pop- och rockmusik med inriktning låtskrivning, komposition och sång. Ofelija har hunnit spela alla storlekar på flöjterna i olika ensembler men idag tar hon de flesta lektionerna på altflöjt. När studenten närmar sig här i vår så närmar sig även avslutet på den kommunala musikskolan. Det som stundar är nya äventyr i Göteborg.


Jag frågar Ofelija hur hon hittar inspirationen till övningen, hon svarar: Detta är faktiskt en ganska så svår fråga! Mitt största tips för att få igång övningen och faktiskt göra det roligt (för let’s be real, det är inte alltid superkul att stå och nöta frygiska skalor i alla tonarter) är att alternera mellan ett stycke, eller improvisation, som man tycker är superroligt att spela. Om du börjar med något du tycker är lättare och roligt som en uppvärmning så är det inte så svårt att komma in i att sedan spela de lite tråkigare övningarna. Ta även många små pauser så att du inte fastnar på samma ställe för länge. Avbryt även emellanåt och spela ett roligt och enkelt stycke för att påminna dig själv om varför du ens lägger ned tiden på det, det behöver då iallafall jag göra ibland.

Ofelija har just nu ett roligt projekt med sin lärare där de sätter ihop en duett med altblockflöjt och tvärflöjt. Annars blir det mycket sonater, Telemann och Loeillet står på repertoaren. Men det stannar inte där, när jag frågar Ofelija vad det bästa med blockflöjten är får jag svaret: Man kan spela precis alla olika genres och variera sig in i oändligheten och det finns alltid någon ny teknik som man kan prova för att få till ett annat sound.


Forskning visar att de som väljer att skriva ner sina mål har betydligt större chans att nå dem. Ofelijas mål för året är nu nedskrivet och jag väljer att outa det här. Det låter så spännande och jag ser fram emot att få höra Ofelijas egenkomponerade musik på konsert! WOW. Ofelija skriver musik i minimalistisk stil och de undanstoppade verken i datorn ska under året få liv - ett av dem ska framföras på konsert. Jag vill sitta i den publiken.


Vi avslutar den här artikeln med en efterlysning, jag citerar Ofeilja: Jag flyttar nämligen till hösten ner till Göteborg för fortsatta studier och det vore otroligt roligt att träffa någon/några att spela ihop med! Det behöver absolut inte vara en etablerad ensemble, men tycker du att jag låter som en rolig typ så hör gärna av dig så kanske vi kan spela ihop någon gång! (Mejla Blockflöjt Sverige så förmedlar jag kontakten).



Stort Lycka Till i Göteborg! Vi hoppas vi får fortsätta följa Ofelija och Blockflöjterna därifrån =)

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-04-11. Tema: Proffs


Jana Langenbruch var bara 6 år när byns blockflöjtist/cembalist Lore Everling lärde ut de första tonerna med blockflöjten, blockflöjtstonerna klingade genom den Tyska lilla byn. Det här blev starten för Janas långa blockflöjtskarriär som fortsatte i Tyskland på musikhögskolan Robert Schumann Hochschule i Düsseldorf, landade i Sverige på Kungliga Musikhögskolan för att sedan ta sig vidare till Schola Cantorum Basiliensis i Schweitz. 


Idag undervisar Jana på Stockholms kulturskola i Tensta och Spånga samt att Jana frilansar som blockflöjtist. Hon är involverad i två grupper, Brustna Hjärtan Barock som spelar barockmusik och Duo Fabula som spelar mer folkmusik. Jana är blockflöjtist i båda grupperna tillsammans med andra instrument. I Duo Fabula, som har en reportuar med både folkmusik och tidig musik, spelar Jana även folkliga flöjter. 


När jag och Jana först kommer i kontakt med varandra via vår mejlintervju skriver Jana direkt att hon kopplar blockflöjten med ordet Mångfald. Jag vill såklart veta mer, Jana berättar: Blockflöjten är ett så otroligt mångsidigt instrument. Tänk på all musik man kan spela på det, alla olika konstellationer och sammanhang. Och så är det inte bara ett enda instrument man ska lära sig när man spelar blockflöjt utan många olika instrument.


Jag räknade mina blockflöjter nu och jag har 40 blockflöjter här hemma. Det är flöjter av olika storlekar, olika modeller, folkliga pipor, kopior på historiska instrument från olika epoker och nya uppfinningar. Alla har sina specifika egenskaper, kräver olika sätt att spela på och är olika i klang. Det är förstås en utmaning att veta exakt hur alla instrument fungerar bäst, till exempel att veta exakt hur mycket luft det krävs för de olika toner och vilka grepp som fungerar bäst. Jag brukar öva på att byta mellan instrumenten, framförallt när jag har en konsert där jag har flera flöjter med mig.

En annan utmaning är att veta vilken flöjt man ska använda till vilket stycke. Jag brukar tänka på följande punkter:
* Vilken stämning det ska vara (A415 Hz, A440 Hz eller annat?), det kan variera beroende på vem man spelar tillsammans med.
* Vilken tid stycket kommer ifrån.
* Vilket omfång stycket har.
* Vilken musikstil det är.
* Vilken sättning tillsammans med andra instrument det är.
* Hur lättspelat eller svårspelat stycket är på instrumentet.
Sedan kan det vara så att jag fortfarande har några flöjter kvar att välja emellan. Såklart ska man välja flöjten man tycker att det låter bäst på och som passar bäst till stycket. Ibland kan jag faktiskt ändra mig flera gånger när jag jobbar med ett stycke tills jag är helt nöjd.


En blockflöjt hörs till exempel jättebra på höga toner men den hörs inte lika bra i det lägre registret och de låga tonerna. Här får man planera och tänka till när man sätter ihop stycket tillsammans med andra instrument. Om blockflöjten behöver komma fram med de låga noterna får de andra instrumenten tänka på att släppa fram blockflöjten. Alla instrument går att spela tillsammans med skriver Jana. Hon berättar att som ung så spelade hon blockflöjt i ett Rockband! Hon har gjort allt från kammarmusik till jam i folkmusikgrupper, orkestrar och en gedigen solokarriär. Jana skriver: Jag tycker att det är så roligt att spela blockflöjt just för att det finns så många olika konstellationer och samband man kan spela i. Återigen, mångfald.


____________________________________



Länkar för att se mer av Jana Langenbruch:


Hemsida, Jana Langenbruch


Jana på Youtube


Solistkonsert på Salsta Slott, Hösten-20


Duo Fabula


Duo Fabula, Spotify


Brustna Hjärtan Barock



Foto: Sofia Nordin



Publicerat av Sparf Alexandra 2021-04-04. Tema: Tips


Att pyssla och ta hand om blockflöjterna tycker jag egentligen är det roligaste som finns! Jag kan sitta och pilla och pyssla hur länge som helst. Roligast är såklart att få ta hand om en flöjt som inte blivit ompysslad på bra länge och städa upp den så den får ett nytt liv.


Så här vid alla långhelger är det perfekt att klämma in en städdag så här kommer mina fix-rutiner. Både för plastflöjt och träflöjt. På träflöjterna har du också en light-variant att välja på om det känns osäkert att plocka ut blocket ur flöjten. Jag vill också poängtera att varianterna på hur man ska göra är lika många som det finns blockflöjtister, jag beskriver det som funkar för mig och mina flöjter.


Jag rekommenderar att:

1. Är du det minsta osäker - lämna bort flöjten för att få den ompysslad. 
2. Träna gärna först på en äldre flöjt som du inte är så rädd om.


Även om du följer mina steg så ansvarar du själv helt och hållet för din flöjt


Lycka till!


Plastflöjt:

1. Skölj rent flöjten under ljummet vatten. En plastflöjt kan du spola ren överallt.
(Om man lånar flöjter av varandra kan du även tvätta med diskmedel)

2. Topsa i hålen för att få bort smutsen där.

3. Torka delarna ståendes eller med en trasa.

Träflöjt - Allmänt

1. Här ser ni det jag använder för att fixa med mina flöjter. Jag har Moecks underhålls-kit av den enkla anledningen att det var det första kit jag började använda. Mollenhauer har även de ett kit som jag tror fungerar lika bra - och det finns såklart andra varianter också. (se länkar längre ned)


I kittet finns:
- Olja för flöjten.

- Antikondensmedel
- Borste,

I Moecks kit använder jag borsten från alt/tenor-kittet till alla flöjter. Jag tycker sopranino/sopran-borsten är för hård.

Det jag lagt dit själv är:
- Försvarets hudsalva

- Hammare
- Superfint sandpapper

- Tops
- Pinne med rundad ände
- Penslar

Du behöver också: 
- Handduk
- Hushållspapper

- Tålamod

2. VARNINGAR och OBSERVERA


- Labiet och vindgången ska vi vara Mycket rädda om och vi vill INTE att det kommer olja i vindgången.


- Använd inte produkter som kan ge dig allergiska reaktioner.


- Chansa inte, lämna bort blockflöjten om du är osäker.


- Vissa block sitter fast och går inte att ta ut, kontrollera så ditt block inte är pluggat på något sätt.

- Innan du börjar måste flöjten vara helt torr, jag låter den ligga och torka (inte spela på!) i minst 3 dagar innan jag pysslar om den.


- Lönn och Päron-flöjter sägs inte behövs oljas, jag gör det ändå för att städa den ;-).

Träflöjt - Lättare variant, Olja flöjten.

1. Dela isär flöjten i de delar som går. Börja med munstycket. Ta borsten och mät ut så du inte kommer upp med borsten i labiet. (De borstar jag anväder har en "plopp" på toppen som gör att borsten aldrig når hela vägen in). 

2. Håll dig över en handduk och droppa sedan olja över borsten. Sedan är det bara att borsta flöjtens insida så oljan sprider sig innuti.


3. Ställ munstycket upp så oljan inte rinner ner i vindgången.

4. Gör lika dant med alla flöjtens delar.


5. Använd en tops för att tvätta och få olja i finger-hålen.


6. Ställ delarna på tork på ett hushållspapper. 

7. Jag låter dem stå i några dagar så träet kan suga åt sig oljan. Torka sedan bort överflödigt med hushållspapper. (se den längre varianten nedan).

Träflöjt - Stora varianten, Blocka ur och olja

Flöjten måste vara helt torr innan du försöker banka ur blocket! Kom ihåg att din flöjt är ditt ansvar.

1. Jag använder en pinne som jag rundat i ena änden, du kan såklart ta vad som helst. tex skaftet på en träslev. När du bankar så håll pinnen mot blocket i flöjten och blocket ska börja röra sig direkt.

5. I munstyckets vindgång gör jag likadant, jag använder en tops för att göra rent.

2. Här kan man nu hitta allt möjligt mindre fräscht... Torka försiktigt rent blocket med en tops för att få bort missfärgningar och eventuellt mögel.

Sitter något riktigt hårt så använder jag ett mycket fint sandpapper. OBS - man vill inte sandpappra i träet, bara i smutsen. I bland kan blocket vara lite "fnösigt" då sandpapprar jag bort fnöset.

6. När det ser rent ut (kolla kanterna) så penslar jag med Antikondens i samma riktning som vi luften går genom vindgången.

3. När blocket ser rent ut använder jag sedan en pensel och stryker på Antikondens i samma rikting som luften åker genom flöjten. 


4. Ställ blocket på ett hushållspapper och låt det torka.

7. Mät sedan med borsten så att oljan inte kommer upp i vindgången, olja borsten och borsta insidan på munstycket.

8. På labiets utsida kan du stryka lite olja fösiktigt - ungefär från där penseln är på bilden och utåt, inte in i vindgången.

9. Ställ munstycket på ett hushållspapper för att torka, låt inte oljan rinna in i vindgången.

När man väntat på oljan i 1-2 dygn.

13. Jag lindar hushållspapper runt min tidigare "banka ur blocket-pinne".

16. Passa på att smörja korken/tråden med något sorts fett, jag använder försvarets läppbalsam, när de som följer med flöjten är slut.

10. Olja sedan insidorna på övriga delar, precis som i den lättare varianten ovan, med olje-borsten.


11. Hålen på flöjten kan man, om de är skitiga, först topsa rent och sedan olja med pensel.

12. Ställ alla delar på ett hushållspapper och nu, igen, tålamod. Jag låter de stå i några dagar för att träet ska ha hinna suga åt sig oljan ordentligt.

14. Torkar ur överflödig olja i alla delar.

15. Tryck i blocket igen. Det ska klicka sig på plats lätt och smidigt.

Sedan kan du ÄNTLIGEN börja spela på flöjten igen. Jag har hört att man kan behöva spela in sin flöjt igen, det har jag aldrig varit med om... jag spelar på som vanligt direkt. 

När jag sitter och pysslar får jag oftast sällskap av en till i familjen som pysslar om sin egna flöjt. Så mysigt.


Hoppas det går bra för dig och din flöjt nu. Men kom ihåg, lämna hellre iväg din flöjt till någon som kan än att chansa om du känner dig osäker.


Jag är inte sponsrad av någon för det här inlägget men jag vill ändå flagga för att Fredmans Musik har en avdelning för skötsel. Där kan du shoppa oljor, antikondens etc. 

Lycka till!