Blockflöjt Sverige

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-06-27. Tema: Tips


Midsommarhelg och folkmusiken flödar i hus och hem. Blockflöjten är i första hand kopplad till instrumentets tidsenliga barock- och renässansmusik. Men den nya tiden går framåt och idag kan vi såklart spela alla möjliga genrer på blockflöjterna, det finns inga ”Do´s and Don´ts”. Idag kommer det tips på hur du får till ett folkmusik-sound med blockflöjten.


FOTEN
Foten!? Ja vi börjar här, i foten, det gäller att hitta folkmusikens beat och puls. Går låten i två-, tre-, eller fyrtakt? Är det ett ”rakt” beat eller ligger det olika mycket tyngd i varje slag? Till exempel så går våra Polskor i 3-takt, men det finns olika varianter med tyngden på slaget på olika platser. Schottis och Hambo i 4-takt och en Halling, Polka, Polkett och Marsch går i tvåtakt.


Tips 1 - lyssna på låten på Spotify eller Youtube, mycket finns inspelat i något form. Känn in beatet och sätt över det i din egen fot.

Tips 2 - har du dansat till folkmusik? Känn in dansen och dansstegen - eller YouTube:a även detta så du ser hur danser ser ut.



LUFTEN
Man kan få till svänget med luften och andas med ”sväng” i blåset. Här kan man även få till lite coola effekter med flöjten.


TUNGAN
Testa dig fram hur du vill arbeta med tungstöten i flöjten. Ibland kanske det passar att ta bort tungstöten helt och bara blåsa. Jag har vid ett tillfälle fått höra att min tungstöt lät likt fjolernas lilla ”för-ljud” som blir då de sätter stråken mot fiolen, även om jag tror att det var en omedveten slarvig tunga så blev det en bra effekt.


Tips 3 - experimentera med tungstöt och luft för att artikulera på olika sätt.

FINGRAR och utsmyckning
I folkmusiken förekommer både förslag (korta toner före huvudtonen), drillar och andra utsmyckningar. Tittar man på ett notblad kan förslagen till och med vara angivna. Sarah Jeffery sa en sådan bra mening i en av hennes videos som jag minns - ingen låtskrivare eller kompositör kommer slå dig på fingrarna för att du smyckar och gör stycket till ditt eget. Ett enkelt sätt att smycka stycken folkligt kan vara att lyfta ett finger snabbt - egentligen vilket som helst på flöjten - för att få en effekt.

Tips 4 - Härma för att komma igång! Börja sedan med att smycka på de platser du tycker att det passar.


Tips 5 - Spela dina favoriter! De folkmusiklåtar du känner igen sätter sig snabbare och lättare i fingrar och känsla. När du kan spela låten utantill blir det lättare att jobba med sväng och sound.



Lycka till och trevlig fortsatt midsommar!

Några Midsommarfavoriter att spela:


Östbjörkavisan (melodi från Östbjörka)

Gärdebylåten (Hjort Anders Olsson)
Gånglåt från Mockfjärd (trad.)
Gånglåt från Äppelbo (trad.)

Visa vid midsommartid (Håkan Norlén & Rune Lindström)

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-06-20. Tema: Proffs


Hon är studierektorn som ger hela sin tid och själ åt blockflöjten. Som Adjunkt på Kungliga Musikhögskolan (KMH) i Stockholm, frilansande musiker och trogen medlem i Drottningholms Barockensemble (DBE). Idag får vi möta blockflöjts-gurun Björg Ollén.


I hela 35 år har Björg varit ett troget namn i DBE, här spelar hon både blockflöjt och traversflöjt. Ensemblen, som har fått pausat sin verksamhet under pandemin, ser fram emot att få spela på konserter igen. Under hösten planeras 50-års jubileum med flera konserter i Riddarhuset och sedan ska arbetet som tar ensemblen både nationellt och internationellt fortsätta. Björg berättar i vår mejlkonversation att hon trivs med att ha fullt upp och varierande arbetsuppgifter. Jag blir såklart nyfiken på hur en arbetsdag för en blockflöjtist/adjunkt/musiker/lärare/studierektor ser ut. Björg berättar: Om det inte är pandemi så startar jag de flesta dagar med att åka till Musikhögskolan på Valhallavägen, mitt i Stockholm. Vi har sedan 5 år ett fantastiskt fint campus med otroligt vackra lokaler så det är en väldigt inspirerande arbetsmiljö. Dagarna är fulla av undervisning, möten och administrativa uppgifter. Ibland är det konserter eller andra evenemang på kvällarna och då blir jag kvar sent. Men oftast rundar jag av framåt 17-tiden. Min undervisning är väldigt varierad, det kan vara seminarier i blockflöjtsmetodik, lektioner i traversflöjt, eller medeltidsmusik tillsammans med en hel klass studenter där vi spelar och dansar.  Som studierektor har jag mycket direktkontakt och möten med studenter och lärare. Jag har möjlighet att påverka utbildningarnas utformning i hög grad vilket jag gärna gör. Jag har ett stort engagemang för hela KMH och alltid med studenterna i fokus.


Björg började spela blockflöjt redan som 5-åring då hon fick privatlektioner av Johannes Brinkmann. Under tiden Björg spelade passade hennes föräldrar på att ta en fika på det legendariska konditoriet OGO. Därefter fick Björg sitta på golvet och rita undertiden föräldrarna spela sin lektion. De timmeslånga lektionerna och ensemblespel var starten för Björgs karriär. Men hur mycket Blockflöjt kan man studera i Sverige egentligen? Björg förklarar: Förutom musik- och kulturskolorna så finns de estetiska programmen på gymnasiet där det på flera håll finns jättebra blockflöjtsundervisning. På Södra Latins gymnasium (där jag undervisar i blockflöjt sedan 1985) har vi Riksintag vilket betyder att man kan söka dit från hela landet. Efter gymnasiet finns det möjlighet att gå på de folkhögskolor som har blockflöjtsundervisning. Därefter är det förstås de konstnärliga kandidat- och masterutbildningarna på Musikhögskolorna i Sverige. På KMH undervisar Dan Laurin i blockflöjt på kandidatutbildningen (3 år) och på masterutbildningen (2 år). Det går också att gå lärarprogrammet med blockflöjt som huvudinstrument, ämneslärarutbildningen är 5 år. Vill man söka sig utomlands kan man ansöka om utbytesår och studera vid en annan högskola i Europa. Men 5 års högskolestudier är alltså mycket vanligt för en musikerutbildning i Sverige.


Wow, det går att göra så mycket tillsammans med blockflöjten. Jag blir direkt inspirerad av Björgs engagemang och arbete. Jag kände direkt att jag vill utomlands och spela! Men visst är det så att musikerutbildning ofta kräver antagningsprov? Här kommer Björgs tips om du ska ladda inför ett intagningsprov eller audition:


-Var ute i god tid och ta reda på all information om provet noggrant i förväg.

-Se till att få bra vägledning av en erfaren lärare.

-Genomför provsituationen ”på låtsas” flera gånger innan.

-Välj repertoar du verkligen bemästrar och kan göra rättvisa (inte för avancerad om du inte har kapaciteten än)

-Deppa inte om det inte går vägen första gången. Det är bara att söka igen!


Om man bara är en glad hobby-spelare så hälsar Björg att det också går att ta nästa steg i utvecklingen. Ett tips hon skickar med är att hitta spelkompisar och spela i ensemble. Sommarkurser i Sverige och utomlands är också lärorikt och vill man ha lektioner så tipsar Björg om att kika på KMHs hemsida, de söker alltid övningselever till varje termin.


____________________________________



Länkar för att se mer av Björg Ollén:


Bli övningselev här.


____________________________________



Översikt Blockflöjtsstudier:


Musik- och kulturskolan i din kommun - Blockflöjt från ca 8 år.
Musikklass i grundskola - Årskurs F-9 

Finns både på kommunala och fristående grundskolor.
tex: 
Lilla Akademin, Stockholm


Estetiska programmet på Gymansiet
Finns både på kommunala och fristående gymansieskolor.

tex:

Södra Latin, Stockholm
Musikkonservatoriet, Falun

Rytmus, flera orter
Lilla Akademin, Stockholm


Folkmusikhögskolor 

Musikhögskola

Kandiat- och master-utbildningar
Lärarutbildningar


____________________________________


Privata aktörer och kurser finns också. 
Här är vår artikel om att åka på kurs där du hittar fristående blockflöjtskurser.



Publicerat av Sparf Alexandra 2021-06-13. Tema: Proffs


Katarina Widell vill arbeta för att tvätta bort alla fördomar som fortfarande finns om blockflöjten i Sverige. Hon vill också tvätta bort idén om att symfoniorkestrar ska vara det stora flaggskeppet. Här har vi fyrbarnsmamma som övar vid spisen då barnen äter middag. Idag möter vi Katarina Widell.


Katarina började sin blockflöjtskarriär som 6-åring på Västerås Kulturskola. Sporren att få spela tillsammans med äldre tjejer och för en inspirerade blockflöjtslärare gav resultatet att Katarina fastnade direkt. Studierna och arbete tog Katarina till Stockholm men idag har hon landat med sin familj i Värmländska Kil. Katarina har ett långt CV med hela världen som arbetsplats. Jag frågar Katarina vad som är det bästa med jobbet: Det bästa är att kunna överraska och få spela musik jag tycker om. Tack vare blockflöjten har jag fått turnéra över hela världen och träffat fantastiska människor. Inspirationen kommer oftast ur glädjen av att få spela tillsammans med andra människor. Övning är inte alltid rolig, men jag fokuserar oftast på att jag i slutändan får glädja andra människor med musik och artisteri. Nästan alla mina gigs har nu ställts in på grund av olika Covid-restriktioner i Sverige, Norge och Danmark. Jag har istället gjort en del digitala projekt med appen Acapella från Mixcord. Projekt på gång: Konserter i Växjö, Solna, Skara/Falkenberg, Drammen och Nora. Allt tillsammans med min kvartett, Woodpeckers blockflöjtskvartett. 

Med hela världen som arbetsplats så tar Katarinas bästa blockflöjtsminne oss till London, England: En fantastisk upplevelse jag hade för några år sedan var när jag spelade på Proms i Royal Albert Hall (bild nedan). Tillsammans med Svenska kammarorkestern och solisterna Pekka Kuusisto och Per Gross spelade jag Brandenburgkonsert nr 4 av Bach. En lika fin upplevelse var när jag fick ett röstmeddelande av en före detta elev som berättade hur min undervisning i scenisk beredskap format och inspirerat dennes musikaliska bana. Otrolig varm känsla att höra sådant. Det gör det värt varenda sekund jag spenderat i övningsrummet.

Hur laddar man upp för Royal Albert Hall!? Katarina beskriver sin övningsrutin så här: Jag börjar alltid med skalor, kromatiskt i trioler. Legato först, enkeltunga, dubbeltunga osv. Därefter kör jag lite drillövningar för att få igång fingrarna. Har jag en konsert och det börjar närma sig konsertdatum spelar jag igenom hela konsertprogrammet som om det vore konsert på riktigt. Vad som än händer, som ett genrep. Därefter går jag in och detaljövar. Men oftast blir det övning vid spisen samtidigt som barnen äter middag.


Till hösten väntar skivinspelning tillsammans med blockflöjtskvartetten Woodpeckers. Men redan nästa helg får vi lyssna till kvartetten. Sveriges Radio har nämligen gjort en intervju för Musikmagasinet tillsammans med Katarina, Woodpeckers och Katarinas två elever. Den som väntar på något gott..!


____________________________________



Länkar för att se mer av Katarina Widell:


Kommande - Musikmagasinet 19 juni 18.03

programmet publiceras även i Tollas musikaliska 22 juni 16.01

Katarina Widell - hemsida

Porträttbild Katarina

Foto: Carl Bruce


Svartvit Katarina backstage Royal Albert Hall

Foto: Nikolaj Lund


Woodpeckers blockflöjtskvartett

Foto: Reinhard Wilting


Publicerat av Sparf Alexandra 2021-06-06. Tema: Tips


Blockflöjtskurs. Blockflöjtsdag. Blockflöjtsträff. Ensemble, solospel och gehör. Visst låter det roligt!? Men hur ska man våga sig iväg? Hur ska man ta steget att åka på kurs?


Klart du vågar - det är så värt det.


Jag minns bitar från min första Blockflöjts-kurs, den var på Kultur- och Sammilsdalskolan i Leksand och ledare var trion Frispel; Göran Månsson, Claudia Müller, Agneta Hellström plus Marit Nordin och jag minns att jag kämpade. Det var gehörspel, det var utmanande och fantastiskt roligt. Det var även lite ensemblespel med noter vilket var betydligt mer avslappnande. Jag har försökt att komma på när det här var… Jag har hittat närvarolistan och schemat (bilden nedan) - men det står inget datum på pappret! Jag tror, efter lite fundering, att det kan ha varit 2002? Jag hade gått ett år på gymnasiet utan lektioner under skolåret men hoppade mer än gärna på ett läger hemma med min gamla ensemble (tryggheten) samt blockflöjtister från hela Sverige. Det jag vill komma fram till är att jag minns det än idag!


Varje kurs eller tillfälle beskriver innehållet och för vem det passar. Det som är klurigast och mest nervöst, tycker jag, är det här med nivå. Är man nybörjare, medel eller avancerad? Jag tycker det är svårt att placera mig själv i någon av de grupperna. Som vuxen vågade jag mig tillslut iväg på en Blockflöjtsfrossa i Stockholm med vetskapen om att jag skulle springa in i några från en av mina ensembler. Här fanns det grupper för olika nivåer och jag gick in med tanken att det löser sig. Jag får väll lyssna om jag inte hänger med i spelandet.


Jag hittade sedan en speldag ovanför Rättvik där Kristine West utbildade folkmusik. Det var så nervöst att åka dit, jag hade dessutom missat första dagen eftersom jag jobbade… Men så värt det. Jag fick blodad tand och kände efter det att jag vågade mig iväg till Härnösand och en blockflöjtskurs för Göran Månsson, Kim Persson och Kristine.


Jag är en blyg person i nya sammanhang. Jag gick in i det stora rummet och såg alla stolar i en cirkel. Jag valde en plats ”i hörnet” och plockade pirrigt upp mina flöjter. Vi hade fått låtar att öva på innan och snart drog vi igång. Jag hängde inte med på en enda ton! Och jisses vad högt just min flöjt lät! Men vet ni? Det löste sig ändå. Jag tutade lite här och där, försökte hitta greppen då och då och tillslut så fick jag till en takt eller två. Huvudsaken var att det var så roligt! Jag sov mycket gott om nätterna efter all koncentration och med mig hem efter fyra dagar fick jag ett gäng nya låtar i min repertoar men framför allt ett ökat självförtroende. Sedan dess längtar jag hela tiden till nästa kurs/tillfälle.


Här kommer mina tips till dig som funderar på att åka på en blockflöjtskurs/event:


* Du vågar!
De som är på plats kommer att hjälpa dig och tycka om dig (ja, sånt kan jag oroa mig för).

* Hitta sällskap!
Åk med någon som redan varit där eller som är lika ny. Nätverka och hitta en reskompis i FB-gruppen Blockflöjt i Sverige.

* Nivå?
Kontakta arrangören och/eller ledarna innan kursen för att höra dig för om du blir osäker.
Men egentligen spelar det nog inte så stor roll, du kan alltid lyssna om något blir för klurigt att spela.


* Släpp loss.
Våga börja spela och låta. Tillslut hittar tonerna rätt.

* Våga be om hjälp.
Säg till ledarna/ledaren om du behöver hjälp.

* Spela in/filma låtar och spara noter.
Jag har flera låtar som jag lärt mig hemma i lugn och ro efter kurserna.

* Gör en Kurs-Facebookgrupp
Där alla deltagare kan lägga in filmer/inspelningar och hjälpa varandra efteråt.

Kanske ett tips till de som varit på ett gäng kurser eller ledarna =)


* Kurser för barn- och ungdom?
Jag drömmer såklart om att de ska synas i kalendariet på Blockflöjt Sverige - fråga din blockflöjtslärare vilka kurser som finns.

* Vart hittar man kurser som vuxen?
Det hoppas jag att Blockflöjt Sveriges kalendarium ska hjälpa dig med när kurserna drar igång efter pandemin.


* Utmana dig!
Läs informationen och ta reda på vad kursen innehåller, våga utmana dig, tex genom att åka på en kurs som bara går på gehör, en ny genre eller på en ny plats.

* Spar pengar.
Lägg undan pengar, när du kan, för att ha råd att åka på så många kurser som möjligt. =) Förutom kursavgiften så tillkommer även mat, logi och resor såklart. Åk tillsammans för att minska kostnaden.


* Tid.
Som företagare, mamma och sambo är tiden klurig, man får klämma in det i schemat… Jag gör allt för att klämma in det i schemat. Som tur är finns det event i olika många dagar - och vem vet? Kanske snart digitalt.


* Privatlektion.
Flera blockflöjtslärare har gått digitalt under pandemin. Skaffa dig en första kontakt med en kursledare genom en privatlektion.



Min nästa utmaning, som jag skapade innan pandemin, är att våga mig iväg på en spelmansstämma. Bara tanken gör mig jättenervös och jag tänker lösa det med att hålla någon i handen. Någon som kan dra mig dit och guida mig där. Tillsammans är det inte lika nervöst. Häng med du också!

<3 Längtar tills vi ses på kurs. <3

Hitta kurser i Blockflöljt Sveriges Kalendarium - klickbar.



Om vi missat att annonsera någon kurs hittar du olika Kursarrangörer här:
- Är du kursarrangör? Meddela oss för att bli med på listan! -


Folk Flute Academy
(Blockflöjt och Pipor, Folkmusik)

Glimåkra Blockflöjtsdagar
(Ensemble och solo)


Musikvecka på Bäckedal
(Ensemble, not-krav)

Studieförbundet Bilda
(Musik, folkmusik mm)