Publicerat av Sparf Alexandra 2021-01-31. Tema: Proffs


Det finns hjältar och så finns det superhjältar. Min premiär-artikelserie på Blockflöjt Sverige kan inte avrundas utan min superhjälte, Marit Westblom Nordin.


Marit fick sina första lektioner redan som 6-åring då hennes storasyster (11 år) övade inför att bli musiklärare. Årskurs 2 och 3 var i Rättvik, där Marit växte upp, två obligatoriska år med blockflöjt. I årskurs 4 tog Marit klivet till klarinett för att redan efter ett år tröttna och bli övertalad att testa blockflöjten igen och då sa det klick, som Marit beskriver det, sedan Marit var 11 år har det varit blockflöjt som gäller.


Tillsammans med Gerd Holmgren la Marit grunderna för det som skulle bli studier vid musikhögskolan i Stockholm. Marit skapade tillsammans med Agneta Hellström och Sylvia Lind ”Trio Regina” som snart skulle bli världens största trio, de fyllde kyrkor med blockflöjtsmusik under somrarna och snart fylldes trion på med Basso Continuo, Pelle Halvarsson på cello och Bjarne Löwdin på cembalo och blev då Trio-Regina-ensemblen.

Som tur är, för alla Marits Dala-elever, så flyttade Marit tillbaka till Dalarna och sedan 1989 är Marit  blockflöjts-lärare vid kulturskolan i Leksand. Inför min terminstart i årskurs 2, 1993, fick jag hem ett papper att det var dags för mitt introduktions-år på musikskolan, ett år med blockflöjt. Jag var åtta år och supertaggad! Marit spelade på en tenor för att visa gruppen tydligt hur vi skulle ta greppen på våra sopraner, jag tittade avundsjukt på tenoren. I slutet av introduktionsåret fick vi komma på musikskolans öppna hus och Marit visade upp hela blockflöjtsfamiljen. Jag drömde att jag spelade de där stora flöjterna…

Det var givet att jag skulle fortsätta spela blockflöjt för Marit, snart fick jag börja med alten och inom något år så satt jag med i en blockflöjtsensemble och spelade bas-blockflöjt. Vi var en stor och ung ensemble som mixade flöjterna hej vilt. Jag frågar Marit hur det är att arbeta som blockflöjts-lärare: Det är inspirerande att undervisa tycker jag. Att få uppleva deras möte med instrumentet och även musiken. Med nya elever är det kanske första gången. Det är väldigt speciellt. Vissa elever får man behålla ett tag och kanske då också medverka lite i deras utveckling. Mötena med dessa elever brukar bli extra givande för mig. Men det roligaste är att undervisa eleverna i ensemblespel. Bygga upp en repertoar och spela konserter för det är då jag lyckas bäst med att få dem att förstå varför de spelar blockflöjt tycker jag.

Marit är även musiker i flera konstellationer, bland annat så spelar hon i Monika Roboz blockflöjtsensemble ”Recorder Consort” tillsammans med Gerd Holmgren, ensemblem är idag en stor ensemble med ca 10 vuxna blockflöjtsentusiaster, gruppen gästas och lyfts även av Monikas och Marits yngre elever. En annan grupp, utan namn, startades ”på skoj” men med flera spelningar i bagaget så övas det nu inför konserter tillsammans med kontrabasisten Anders Olsson och organisten Fumiko Okino. Hemma i familjen musiceras det också flitigt, Marits man spelar trombon och Marits dotter spelar oboe vilket skapar härliga duetter med blockflöjterna.


Jag tror inte Marit, 1993, anade att hon skulle dras med en av eleverna även 28 år senare. Marits undervisningsmetod, att få upp oss på större (alla) flöjter och få ihop oss i blockflöjtsensemble tidigt är ett vinnande koncept! När jag pratar med andra hobbysar så växer min tacksamhet för den bredd Marit smart undervisat och undervisar oss i.


Stort TACK Marit för att du inspirerat mig och så många andra till musiken. Snart, mycket snart, hoppas vi fylla Leksands Kyrka (med flera?) med ljuden från blockflöjt, orgel och kontrabas.



Foto: Per Westblom


____________________________________



Länkar för att se mer av Marit:


Sonat i F-dur, Vivace, G. Ph. Telemann

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-01-24. Tema: Proffs


Vi behöver alla tänka om i och med pandemin, Göran Månsson som är 1/4 av Folk Flute Academy samarbetar med Härnösands Folkhögskola, i somras kunde vi se annonserna om ett distansår i Folkflöjt. Jag blir såklart nyfiken på hur det gått att utbilda flöjt på distans.

Göran Månsson studerade på Kapellsbergs musikskola i Härnösand innan det blev Stockholm och musikhögskola, Göran läste klassiskt musikerutbildning för Clas Pehrson. Detta kompletterades med kurser i pedagogik. Efter utbildningen började Göran arbeta som musiker direkt. Med uppdrag hos skolor och ålderdomshem löste sig privatekonomin och lade grunden för att vad som skulle bli Görans meritlista. Efter 10 år som arbetande musiker släppte Göran sitt första album ’Inland’. Här får vi höra de vackra folkmusiktonerna som blivit Görans sigill. Efter albumet checkar Göran av Melodifestivalscenen tillsammans med folkpopgruppen Sarek, turné med Nordman men även de stora barock Opera scenerna på Drottningholm.

Som musiker i flera grupper, Bazooka Sub Trio med Kim Person och Kristine West, Månsson&Åberg, Göran Månsson Band och medeltidsmusik med Frispel som nu har funnits i över 25 år har musiken tagit Göran ut i världen. Europa, USA och regelbundet även Asien där han varje år turnerar framför allt som soloartist.


Under 2021 får vi hålla extra koll efter ’Tultenpesä’. Ett svenskt-finskt projekt där Göran tillsammans med 5 stycken folkflöjtspelare släpper ny platta nu i vår. Med från Sverige är också Jonas Simonson.


Under året som gått har basen varit Görans hemmaplan Haverö, Medelpad där han fokuserat på undervisning. För över 10 år sedan startade Göran, Gunnar Stenmark, Mats Berglund och Dan Lundberg Folk Flute Academy, den har sedan starten fungerat som en bas för Görans kurser och workshops. Under läsåret 20/21 och genom samarbetet med Härnösands Folkhögskola har Göran distans-undervisat 14 elever i folkflöjt - med deltagare från Sverige och Japan har kursen blivit en succé. Göran berättar, Jag tycker att det går ganska bra faktiskt. Men blir väldigt trött av att undervisa online. Man måste vara extremt tydlig i instruktionerna och fokuserad. Önskvärt skulle förstås vara att man kunde ha både livelektioner med onlinelektioner men det går inte i nuläget. Den enda riktiga sorgen är att det inte går att spela tillsammans med eleverna. Det går helt enkelt inte med de plattformar som finns nu. Göran berättar att kursen snabbt blev fullbokad och trots att de bara står i startgroparna för marknadsföringen om kommande läsår så finns det en intresse-lista.

Göran undervisar även på Musikhögskolan i Stockholm, Ingesunds Musikhögskola samt mindre uppdrag på andra folkhögskolor. Jag frågar Göran vad det är som driver honom till att undervisa? Jag vill gärna dela med mig av mina erfarenheter och de låtar jag tycker om. Jag känner en oerhörd glädje när jag ser nöjda kursdeltagare som har kunnat inspirera.


Göran skriver även i vår intervju att han längtar efter att få spela konserter igen och jag kan lova att vi är en hel publik som väntar på att få sitta och njuta till Görans vackra folkmusik-toner igen, så länge snurrar Spotify.



Foto: Pressbild & Privat


____________________________________


Den 16 januari 2021 meddelar Sundsvalls Tidning att Göran fått Sundsvalls tidning och SCA:s Jubileumsstependium. GRATTIS önskar Blockflöjt Sverige!


Juryns motivering:

Göran Månsson får 2021 års jubileumsstipendium för att han är en av landets främsta utövare av folkligt flöjtspel, för att han bidragit till att återuppväcka och bevara en tradition och ett instrument som riskerade falla i glömska, och för att han gjort Haverö och Medelpad till ett centrum för detta numera så populära och växande område inom svenskt musikliv.


Källa: st.nu


____________________________________



Länkar för att se mer av Göran:


Göran Månsson, hemsida


Folk Flute Academy


Görans spotify

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-01-17. Tema: Proffs


Ingegerd Fredman är blockflöjtsläraren som även undervisar i violin, viola och ensemblespel. Under en utbildning på Framnäs Folkhögskola år 1976 fick hon höra Vivaldis toner, på blockflöjt, från ett av övningsrummen, där inne övade Roger Fredman för fullt. Vid den här tiden hade Ingegerd ett annat efternamn - men se vad blockflöjtsmusik kan göra. Ingegerd tog ett sabbatsår med violin-spel, för att de båda skulle kunna ta sin examen samtidigt. <3

När paret sedan skulle ut i världen med sin kunskap landade de i Skövde, delandes på en heltidstjänst, arbetet delades upp så att Ingegerd undervisade i fiol, spelmanslag och orkestern Fredmanslaget och Roger i blockflöjt, tvärflöjt och blåsorkester. Utöver arbetet så spelade paret i flera olika konstellationer, bland annat Operettsällskapet, Regionmusiken samt en blockflöjtsensemble som drog stor-publik till de härliga kyrkorna i området.


Ganska snart upptäckte Ingegerd och Roger att det var svårt att hänvisa eleverna till butiker för att köpa nya blockflöjter. Eftersom båda är företagsamma och gillar att skapa började planerna ta form, först ut blev en resa genom Europa för att knyta kontakter med de olika blockflöjtstillverkarna. Väl hemma igen gjorde de slag i saken och bildade Helicon Blockfljöts-Centrum AB och samarbetet med de olika länderna Schweiz, Tyskland, Holland och England, drog igång. Deras affärsidé var import av kvalitetsblockflöjter och försäljning. Roger utbildade sig hos Moeck och därmed kunde de även erbjuda en del renoveringar av flöjter.


Företaget växte, bytte orter (Idag håller de till i Vingåker) och efter en tid hade de inte bara flöjter utan flera olika folkliga instrument och företaget utvecklade då sitt namn till Fredmans Musik, efter förslag av blockflöjtsgruppen Frispel. Idag är dock sortimentet tillbaka på utgångsläget då de specialiserar sig på blockflöjter. Fredmans Musik har sedan starten arbetat med postorder, sedan 1998 är e-handeln den största delen av försäljningen även om de också är ute bland kunderna. Jag skulle tro, av oss som spelat ett tag, är vi ett stort gäng som stått vid Ingegerd och Rogers mässbord vid något blockflöjts-event och drömt oss bort bland buxbom, palisander, lönn, päron och grenadill-flöjter…

Jag måste såklart fråga Ingegerd vilken som är hennes favoritflöjt: Min egen favoritflöjt i den övre mellanprisklassen är Moecks Rottenburgh alt i Buxbom men motsvarande Mollenhauer Denner är också en trevlig och prisvärd flöjt för den avancerade studenten. Likaså Adri´s Dreamflute, Mollenhauer Denner Edition..... oj, det finns många favoriter!


Hela världen vändes upp och ner för familjen Fredman 2019 då Roger drabbades av en stroke, han är på bättringsvägen och vid gott mod trots den halvsidesförlamning stroken orsakade. Ingegerd har fått vara frisk och har under hösten flyttat verksamheten till nya lokaler, bara ett stenkast från de gamla.


2020 har varit ett speciellt år, antalet nybörjar-blockflötister har tyvärr minskat men Ingegerd berättar att antalet vuxna som återupptagit eller börjat sitt spelande har ökat och visst har det shoppats flöjter - allt från Garkleinen till Subcontrabasar.

Vi ser fram emot 2021 och önskar Fredmans Musik lycka till i sina nya lokaler och jag tror att vi alla håller tummarna att vi snart får ses vid en monter igen.



____________________________________


Foto: Privat


Länkar för att se mer av Ingegerd:


Fredmans Musik, webbutik. 


Publicerat av Sparf Alexandra 2021-01-10. Tema: Hobby


Jag ’swipar’ igenom mina sociala medier med bra tempo - men där - Oline Sörensen får mig alltid att stanna upp, lyssna och njuta. Hennes varma, glada, härliga små klipp med tidig blockflöjtsmusik resulterar alltid i ett leende och inspiration. Det var faktiskt så vi träffades, via nätet, på en blockflöjtskurs för youtubern Sarah Jeffery. Vi gick Sarahs pilot-grupp för online-kurs i våras, så häftigt, vi fick filma klipp på oss som Sarah sedan coachade. Sedan dess har Oline flitigt fortsatt att dela med sig av sina musikklipp.


Oline söker den gemenskap som saknas då man står hemma och spelar själv, genom att dela sina klipp får hon direkt respons från andra musikanter. Hon får svar på hur det låter och kanske även tips för utveckling. Detta året har ju varit speciellt på många sätt men framför allt så har ju musicerandet nått nya nivåer via sociala medier tycker jag. Man kan nå ut till folk trots att vi inte kan träffas fysiskt, skriver Oline.

Jag tycker på 'Record’ och direkt börjar jag blurra med fingrarna, tappa andan och missa noter som egentligen är lätta… Hur ska man våga komma igång med filmandet och delandet av sin musik?

Det är ju alltid en tröskel i början, det kan vara lite otäckt att se och höra sig själv. Och nerverna går ju på när man trycker på record-knappen. Jag sätter nästan aldrig något direkt. Men jag behöver inte ta om så mycket nu som förut. Ett tips är att inte fokusera så mycket på hur man ser ut. Mycket viktigare är hur det låter, tycker Oline.


Blockfljöten har varit ett av Olines stora intressen sedan lågstadiet. Hon fick spela för Barbro Weber och redan som 8/9-åring fick Oline börja lära sig altflöjten och spela i ensemble. Sedan tonåren spelar hon och vännen Emma Lawesson i gruppen Lurendrej, de är specialiserade på medeltidsmusik och sedan januari i år spelar hon även med i Blockwork (Södra Sandby församling, under ledning av Carina Norlander) som spelar olika typer av blockflöjtsmusik. Att få umgås med andra blockflöjtister genom ensemblerna och all feedback från sociala medierna ser Oline som ljusglimtar från 2020.


Oline har köpt en hel del flöjter second hand då hon ser tjusningen i att få ta hand om flöjterna och ge dem nytt liv. Favorit flöjten just nu är en sådan, inköpt på auktion, en Moeck Tuju Tenorflöjt. En annan favorit är hennes barockstämda (415hz) Zen On Bressan-altflöjt. Drömflöjten, det är en C-bas då de djupa, låga tonerna lockar.


____________________________________


Foto: Privat


Länkar för att se mer av Oline:

Instagram: @oline48


Larghetto Vivaldi


Tourdion


The Night Watch


Allegro by F.M. Verocini (1690-1750) (FB)


Allegro from Telemanns Fantasia no. 3

Publicerat av Sparf Alexandra 2021-01-03. Tema: Proffs


Kristine Wests meritlista är lång, från folkmusik på blockflöjt med pappa kompandes på gitarr via musikhögskolan till masterclasses på traversflöjt i Tyskland och Schweiz. Kristine bemästrar alla sina flöjter med en avslappnad perfektion. När Kristine står på scenen vill man bara blunda och njuta av Bachs alla satser som hon spelar utantill - men - det är svårt för oss blockflöjtsgalningar att släppa ögonen från Kristine, man vill se all teknik som flyter så lätt. Fingrar, andning och såklart artikulation och ton, allt stämmer. Det är också ett av Kristines mål då hon övar. "Jag gillar idén om att det inte ska finnas några tekniska begränsningar för hur jag vill uttrycka mig, och jobbar oftast mot en målbild. Jag hör i huvudet hur jag vill att det ska låta - sedan är det bara att öva tills det låter så... Viktigt för mig är också att det finns en avspänning och lätthet i tekniken. Det får aldrig kännas spänt eller jobbigt att spela," skriver Kristine.


Disiplinen med övningen, noggrannheten och Kristines härliga mix av klassiskt och folkmusik har gjort 2020 till ett riktigt WOW-år. Det hela började med Kristines duo West/Rydvall (Erik Rydvall, nyckelharpa) album ”Dancing with Bach” som släpptes med skivsläppskonsert under festivalen "Confidencen Opera & Music Festival”. Detta medförde att duon fick spela som solister under festivalens avslutningskonsert, en konsert som också sändes på SVT. Albumet det seglade snabbt upp till Novembers ”Månades album” i P2.


Kristine fortsätter att berätta: "Det största drömprojektet var nog att med stöd från Statens Musikverk få göra en konsert tillsammans med Drottningholms Barockensemble, folkmusiktrion Nordic och Ale Möller. Ett projekt som jag genomförde tillsammans med Erik Rydvall. Konserten kallades "Vivaldi i Folkton" och innehöll Vivaldis Årstider tillsammans med Bach och folkmusik i arrangemang för orkestern och oss. Bland annat hade vi beställt specialskrivna arr på två av spåren från skivan för detta specifika tillfälle. Konserten hölls den 20 september och livestreamades." Den här möjligheten fick också svallvågor, Kristine och Erik fick öppna upp Kungl. Musikaliska akademiens högtidssammankomst i november och nu laddas det för mera teve-inspelning!

Visst är det något speciellt när man får checka in på minnen för livet, en förebild för Kristine är folkmusikern Ale Mölller, under året har de gjort flera spelningar tillsammans. Jag såg den livesändna spelningen från Bollnäs Kulturhus och som vanligt, amazing. Jag har sedan första gången jag såg Kristine uppträda sett att Kristine har ett helt eget sigill, hon andas genom att släppa ner hakan, med flöjten mot överläppen, istället för att vila flöjten mot underläppen. Väldigt snyggt, eftersom den öppna munnen göms lite bakom flöjten. Det här har jag inte sett någon annan stans, jag blir såklart nyfiken på Kristins egna teknik men när jag frågar Kristine varför och hur? (Jag har testat och det är riktigt klurigt.) Så svarar hon att det bara blivit så och att det inte är något hon tänker på. Helt enkelt bara en fin finess.

Ska vi toppa det hela ännu lite till? Ja självklart! Tidningen OPUS (Magasinet om klassisk musik och opera) listar Kristine på plats 17 av årets mest betydelsefulla personer för klassisk musik! WOW Kristine, vilket år!

Tack det hjärtligaste för du visar upp vårat älskade instrument på våra verkligt stora scener & Tack för att du är en sådan fantastisk förebild för alla oss andra.


____________________________________


Foto: Elias Gammelgård


Länkar för att se mer av Kristine:

Instagram: @kristinewest

Hemsida, Kristine West


Avslutningskonsert Confidencen Opera & Music Festival

Dancing With Bach - Spotify

Vivaldi i Folkton


Musikaliska Akademiens Högtidssammankomst

Publicerat av Sparf Alexandra 2020-12-27. Tema: Proffs


Första gången jag ’träffade' Kim Persson såg jag hans föreställning ”Mästaren & Kim” under Blockflöjtsfrossan i Stockholm. Jag blev faktiskt lite irriterad en stund under föreställningen - vi som spelar blockflöjt är ju ASCOOLA enligt mig - så jag hann bygga upp en ilska innan Kims mästerverk landade i förståelse för det mästerverk det är. Sedan dess har jag sett delar ur showen flera gånger, en gång tillsammans med min sjuåriga son som höll på att skratta sig dubbelvikt av glädje, vilken fantastisk show det är, ’Mästaren & Kim’.


När Kim närmade sig slutet av sin utbildning på folkmusikinstitutionen på musikhögskolan i Stockholm var känslan att han inte var riktigt klar. Därav sökte han in till masterprogrammet och kom in, här förväntas man genomföra konstnärlig forskning och Kim skapade sin frågeställning "hur kan jag göra en intressant och mångfacetterad föreställning med bara mig själv och mina flöjter som redskap” och ur frågeställningen föddes föreställningen ”Mästaren & Kim” som Kim fortfarande spelar som soloartist.


Precis som Kim snyggt mixar musik och tal i sin föreställning får jag känslan av att allt som Kim tar i får fart, från mindre spilopipor till den stora Contrabasen, allt får han att svänga i ett härligt folkmusik-sound. Musiken från Mästaren & Kim mynnade ut i ett album ”Värd en flöjt” där Kim komponerat den mesta musiken själv. ”Jag har alltid ett stort antal melodier och idéer som snurrar i huvudet och så fort jag har en ledig stund tar jag upp en flöjt och söker mig fram. Jag har en ganska kravlös relation till att skapa musik, jag försöker ha roligt och göra musik jag själv skulle vilja lyssna på.” skriver Kim i vår mejlintervju.

Jag är så glad att jag fått spela för Kim vid flera tillfällen, olika folkmusikstilar blandas med noggranna teorikunskaper. Men visst är det så att vi klämmer in lite fler polskor än annat..? Jag frågar Kim vad tjusningen med polskan är: ”Polskan är en så unik musikgenre. Den innehåller så enormt mycket. Den intrikata rytmiken och det magiska svänget. Att det kan vara känsligt och vackert, men också grovt och kärvt. Sen är det något alldeles särskilt med tretakt, ett av livets goda!” Hemma går jag och nynnar på den senaste kort-trean som Kim lärt ut.


Vilken tur, tycker jag, att Kims mor anmälde sjuåriga Kim till blockflöjt när han egentligen hade siktet inställt på oboe. Vilken tur att Kim fortsätter skriva musik och dela med sig av sin djupa kunskap. Så häftigt att Kim är den första och enda med en konstnärlig masterexamen i folkmusik och blockflöjt.


Nu hoppas hela världen att vi får se musikerna på scenen igen för då har Kim laddat med solokonserter, konserter med hans olika grupper; viskollektivet Grabbarna från Eken, världsmusiktrion Trio el Gancho och folkflöjttrion Bazooka Sub Trio och dessutom, till hösten, en ny skiva!


____________________________________


Foto: Christer Folkesson


Länkar för att se mer av Kim:


Instagram: @kim_med_flojten


Hemsida, Kim Persson


Mästaren & Kim


Duo Serra 


Trio el Gancho


Grabbarna från Eken 


Publicerat av Sparf Alexandra 2020-12-08. Tema: Hobby


Jag älskar blockflöjter, jag samlar och har jättemånga för att vara hobby-blockflöjtist.
Jag älskar att fixa och ta hand om mina blockflöjter och jag älskar att klämma och känna på olika träslag i blockflöjterna. Spelar gör jag också, men inte lika bra som jag sköter om mina och andras. Jag är nog blockflöjts-tokig helt enkelt. =)


27 år med samma intresse är oavsett intresse riktigt fränt. Att det dessutom är Blockflöjt som följt med mig under i stort sett hela livet är extra cool, har jag insett som vuxen. Jag har inte direkt haft någon att spela med privat, istället för hejarrop från familjen får jag istället höra barnen ropa "tyst mamma" i andningspausen och nog var det liknande när jag var barn. Familjen var nog inte överförtjust när jag övade, de få gångerna jag övade. Detta gör det ju ännu fränare! Att jag hållt i och hållt igång under alla dessa år.


Nu vill jag bara mer!


Jag vill mer hela tiden och jag spelar i stort sett varje dag. Jag vill fortsätta att utvecklas och såklart, det är en av de roligaste sakerna jag vet! De senare åren har jag upptäkt folkmusiken, jag minns såväl när min lärare Marit lärde mig de första låtarna på gehör, hon sa "Men Alex det här är kanske din grej". Så fint sagt när jag egentligen kämpar som en galning med gehörspelandet. Men fasen! Jag ska bli en fena! Det får ta hur lång tid som helst... jag tror starkt på att poletten snart ramlar ner =). Viktigast av allt, efter 27 år kan man ju inte ge upp, man ska aldrig ge upp.


Jag vill mer! Men vad?

Idag drömmer jag om att bli blockflöjtsbyggare och tyvärr sätter 2020 lite käppar i hjulen för den utvecklingen så samtidigt, eftersom jag älskar att skriva så tar jag den här vägen. Jag vill göra mer för Blockflöjten efter allt jag insett att blockfljöten gjort för mig. Jag vill lyfta vårat älskade instrument, få människor att älska ljuden av blockflöjter och få andra blockflöjtister att lysa. Därför startar jag Blockflöjt Sverige.

Jag är så taggad, som på bilden ovan när jag för första gången i februari-20 hade genomfört mitt första framträdande helt solo. Det var så galet stort! Jag är så lycklig över att vi hann ha den där konserten för en liten publik innan Covid stängde allt.

Jag hoppas att du ska trivas på sidan och hitta intressant och nyttig information. Mitt intresse för blockflöjten bara växer och nu känns det som att det aldrig kommer ta slut.

Väl mött!
/ Alexandra. 


____________________________________


Instagram: @sparfalexandra
Foto 1: @bildminnen, Foto 2: Privat